Tävlingar på gång!

Ja nu är det snart Söndag och agilitytävling på Lunds Bk och jag måste säga att jag är rejält nervös faktiskt.. hehe det är ju mycket värre med agilitytävlingar än lydnadsprov. I agility är det så mycket som hänger på föraren och så himla mycket som kan gå fel av minsta lilla misstag och disk är ett faktum.
Och 9 av 10 ggr i agility är det förarens fel att det går snett.
Nä jag måste jobba mig lite tryggare i min handling.

Träningsgruppen i Oxie har ju hjälpt en hel del.
Hoppas på lätta banor med inte allt för många bakombyten.

Lydnaden är ju inte alls så utan där är det mer upp till hunden och man kan inte påverka så mycket som förare.
Och felet med mig är väl att jag litar mer på Mira än på mig själv! Haha!

Kan väl också säga att jag inte i min vildaste fantasi kunde tänka mig innan jag började med agility att det var så komplext och att det kräver så mycket av föraren.

Men så kul när man väl får ihop det och lyckas!! Där både föraren och hunden jobbar tillsammans.
I lydnaden är det ju mer hunden som jobbar för föraren.

Måste också tillägga att Lydnaden var JÄTTE kul!!
Det blir bruksmalle nästa!!! Haha nä jag bara skoja!
Men visst blir man frestad!


Den 7:e Juni är det Lydnadsprov Lomma BK så nu måste vi träna foten och få det lite snyggare.
Felet man ofta gör att man tränar massor på det man har svårt för och glömmer bort det andra. Hmm jag tragglade allt utom fot och apporten till förra provet och det var de som hon gjorde sämst såklart..
Lite märkligt att hon släppte apporten... det har hon aldrig gjort sen jag lärde henne att bära som valp.
Du kan be henne ta vad som helst (nycklar, glas, aluminiumburkar, stenar, m.m) Hon släpper aldrig innan jag säger tack eller att hon hör ett klick.
Hon kan även göra annat samtidigt som hon bär apporten typ gå fot, snurra eller gå slalom mellan benen.
Jag vet ju att vissa hundar har svårt för apporter som luktar främmande men det har aldrig Mira brytt sig om.

Det blir säkert jätte bra!!
Oroar mig inte ett dugg för lydnadsproven inte så att jag alls är säker på att det går jätte bra, för man vet ju aldrig vilket humör Mira är på... Är hon upptaggad finns det ingen chans att hon ligger kvar på platsen och mycket stor risk att hon skäller sig igenom momenten, men är hon däremot inte upptaggad då blir hennes fot inget vidare.

Så närmsta planer är ju.

Sön 24/5  Agilityklass1 och  hoppklass1 Lunds BK
Lör 6/6 Hundens Nationaldag på Staffanstorps HK
Sön 7/6 Lydnadsprov klass1 Lomma BK

Längre fram vet jag inte ännu då jag fortfarande inte vet hur jag kommer att jobba då det tydligen inte varit helt lätt att få till ett fungerande schema.

Det blir i alla fall några lydnadsprov till innan sommaren är till enda.
Agility är svårare för det finns inte så hemskt många tävlingar att välja på här i näreheten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0